Misär Sverige
Misär Sverige
Misär Sverige
Kommentarer på politiska nyheter och dylikt.
Avsnitt 22 - Festpolitik!
Korruption är något som har börjat synas mer och mer under denna regering.  Frågan är, har den blivit vanligare? Eller har journalister blivit bättre på att granska? Vi tror på en blanding av dessa, men främst har nog journalister blivit bättre på att skriva om de fel som alliansen ständigt gör. Istället för att nyheten rinner ut i sanden så blir det en mer långvarig rapportering om händelsen.    Vi återkommer till de privata apotekens eviga kamp att bli av med Apoteket AB som fortfarande är störst bäst och vackrast. Bland annat har Apotek hjärtat sagt öppet att de vill att Apoteket AB inte ska öppna några fler butiker för att de har alldeles för stor marknads andel på hela 35,4%. Var man inte för en frimarknad förut när frågan om en avreglering kom upp på debatt? Det kan man fråga sig.   Detta och mer hör du i detta avsnitt. Klicka här för att lyssna.   Misär Sverige
Aug 18, 2012
Avsnitt 21 - Den farliga ryssen!
Ryssland i dess former kan vara ganska deprimerande eller komiskt. Det beror så klart på hur man ser det, men vi ser ingen anledning att vara deprimerande och tar hellre det komiska synsättet. Vi pratar givetvis om Sveriges och Vitrysslands diplomatiska kris. Vi pratar även om Rysslands sätt att förbjuda oppositionen succesivt.    Vi hittade även en lista över Reinfeldts "kriser" över det gånga året. "Stackare". Vid närmare eftergranskning så kan man konstatera att dessa händelser kan hända i princip vem som helst. Men det är intressant ändå. När man talar om alliansen så kommer jag in på alla dessa barnotor som helst plötsligt har börjat uppenbara sig. Jag tänker givetvis på Annie Lööfs departement och tillväxtverkets härliga firmafester, den senare hade en nota på cirka en miljon kronor (!). Vi förundrade också över hur media inte verkar se detta some "intressanta" nyheter medan de kan slänga in en känga mot Mona Sahlin då och då om hennes Toblerone inköp. Det känns som att vi har att göra med en partisk media. Usch.   Lyssna på detta avsnitt genom att klicka här!   Misär Sverige.
Aug 10, 2012
Avsnitt 20 -Konspirationen i Göinge!
Göinge är där allt händer, nazister som dödshotar statsministern och moderater som lobbar för dödstraff. I detta avsnitt går vi till botten vad som egentligen händer i Göinge som ligger så klart i de svenska sydstaterna. Det som är mest förbluffande med moderaten som är för dödstraff är att han verkligen står för det i efterhand. Vilket sverige demokraterna tenderar att inte göra när de säger något dumt. det bör tillläggas att moderaten i fråga studerar juridik.    Vi tar även upp Utöya då det har varit årsdag sedan massakern. Vi tar givetvis upp Reinfeldts frånvaro från minnescermonin som blev en pina för det svenska folket. Många, inklusive oss, drar slutsatsen att Reinfeldt inte bryr sig ett dugg om de anhöriga och offren i den tragiska masakern för nästan exakt ett år sedan. Inte ens vi trodde att Reinfeldt skulle sjunka till en sådan låg nivå.    Vi tog oss även friheten att såga Håkan Juholt då han helt plötsligt fått luft från ingenstans och börjar säga ännu mer absurda grejer om sin avgång. Detta måste vara första gången vi sågar någon från vänsterblocket, tyvärr. Men vad kan vi säga, det här ju Juholt.   Lyssna för att ta reda mer om detta och andra godsaker i veckans podcast avsnitt som är något sent upplagt (mitt fel) men vi hoppas att det ska smaka ändå! Vi hörs på fredag.   Lyssna här!   PS. Vi testar även ett nytt intro till våra avsnitt it detta avsnitt, se det som ett jubileum för vårat 20e avsnitt! DS.   Misär Sverige
Jul 30, 2012
Avsnitt 19 - Häng ut oss med!
Annie Lööf slutar aldrig att säga humoristiska grejer. Senaste gången var fakiskt igår när jag hittade en skärmdump på facebook från en aktuellt intervju med Lööf (inslaget var textat). Bilden ser ni nedan.   I avsnittet tar vi även upp diverse nazisters upptåg, bland annata #hängutmigmed trenden på twitter, där vi givetvis själva har medverkat.   För att lyssna på avsnittet så trycker du här.   Misär Sverige
Jul 20, 2012
Avsnitt 18 - (M)aktmissbruk
Maktmissbruk inom alliansen är inte direkt någon nyhet. Nu senast har handelsministern använt sin  makt till att bestraffa en flygplatskontrollant. Detta på grund av en rutinmässig visitering som skedde "på finare sätt" då kontrollanten visste att det var handelsministern. Men detta var inte tillräckligt, handelsministern kände sig kränkt och fick kontrollanten omplacerat och utan lön på okänd summa.  Vi tar även upp OS2012 i detta avsnitt, dock är det inte sports relaterat utan det handlar om ett annat M, Mc Donalds givetivs. De har använt sin makt (sitt stora kapital) och begränsat försäljningen av pommes frites i London under OS till bara Mc Donalds och några får hak som serverar med fisk (man fick låta Fish n' chipsen vara, annars hade folk blivit arga antagligen). Vi diskuterar utifrån detta om kapitalismen och hur motsägelsefull den är.   SL och SD är även något vi tar upp i detta avsnitt bland andra saker som ni helt enkelt får lyssna på. Lyssna på avsnittet här.   Misär Sverige
Jul 14, 2012
Avsnitt 17 - Sverige ska bli som Kina!
Att Kina är ett framgångsrikt export land råder inga tvivel om. Det som å andra sidan är nytt är att Björklund tycker att vi ska ha samma standard som Kina, för att kunna konkurera. Menade han då att vi ska ha folk som sover under bänkarna på industrierna?    Som vanligt tar det inte lång tid innan Grekland kommer upp på tapeten, denna gång handlar det om Anders Borgs inställning till Grekland. Nu har han helt förlorat hoppet på Grekland och tror på en konkurs. Sånt här finns i avsnittet och lite mer smått och gott. Hur skulle vi kunna undgå SD och Almedalsveckan?    För att lyssna på avsnittet; klicka här!   Misär Sverige
Jul 6, 2012
Avsnitt 16 - 4 life
Detta avsnitt handlar främst om SD. Vi har kommit fram till att SD är politikens främsta humorkälla. Dera utspel kan nästan få vem som helst att både bli äcklade men ändå underhålla, lite som en dålig stå-uppkomiker. Nåväl, i detta pratar vi lite om "sydlandskapen" som vi så fyndigt kommer på under resans gång. Enligt en viss Sverigedemokrat har de någon form av milis som kommer att bekämpa islamiseringen.    Vad finns det mer att säga än att du borde klicka här för att lyssna på spektaklet! Glöm inte att använda #SDsfel på twitter och kom på några roliga saker som man kan beskylla SD för!   Misär Sverige
Jun 29, 2012
Avsnitt 15 - Akta ACTA!
ACTA har kanske mött sin död i EU nu. I veckan röstades nämligen ACTA-föredraget, där det skulle bli lättare att övervaka datatrafik som bland annat moderaterna röstade för i en omröstning i riksdagen, blev nedröstade av EU-utskottet som har hand om sådana frågor. När ett utskott har röstat ner brukar förslaget i regel inte överleva länge i parlamentet.    Vi tar även upp godis såsom FAS 3, Sverige största arbetsform som vi liknar med halvslaveri, halv mest för att man får väldigt lite betalt för att jobba heltid, ni fattar. Vi tar även upp Reinfeltds nya länehöjning, som han beslutade om helt själv. Givetvis talar vi om SD, vem kan motstå?   För att lyssna klicka här!   Misär Sverige
Jun 26, 2012
Avsnitt 14 - Tillbaka
Ja, vi strundade i avsnitt 13, problem? För övrigt är vi tillbaka efter ett kortare uppehåll. Detta på grund av resa till Grekland. Krisen märktes inte av speciellt mycket på turistön Rhodos, men den fanns ändå där. -- I Veckans podcastavsnitt tar vi upp lite av MUF:s dumheter som de gjorde förra veckan. Vi talar givetvis om deras 100 förslag för fler jobb. Efter en närmare titt på dessa punkter blev det uppenbart att de måste ha varit berusade när kom på punkterna. -- Vi tar givetvis upp mer saker än så. Men det avslöjar vi inte nu utan rekommenderar att du trycker här för att lyssna på hela avsnittet i stället. Det blev ett lite längre avsnitt än vanligt. Men det ska nog gå bra ändå! -- Misär Sverige
Jun 15, 2012
Avsnitt 12 - Euforin hos SD
Eurovision song contest gick av stapeln i lördags, ur vilken Sverige gick ur som enfaldig vinnare! Det blev en eufori som Sverige sent skulle glömma (haha). Men givetvis var inte alla nöjda med detta, partiet jag söker efter är inga mindre än SD. Björn Söder gjorde ett uttalande att mångkulturen förstörs i eurovision då allt felr och fler länder sjunger på engelska (!?). Söder menar vidare att eurovision kommer att bli en dyr historia för Sverige. Utan att ens tänka på att det är väldigt luckerativt att annordna ett sådant evenemang. - Vi har en gäst i studion som vi givetvis snackar med. Detta är ett litet test för att se hur det fungerar med gäster i programmet. Vi måste passa på att be om ursäkt för bruset på gästens mikrofon, då vi inte har tillgång till några andra kablage var vi tvugna att använda den dåliga kabeln (denna kabel har gett hos besvär förr). - Sedan vill vi också meddela att det eventuellt inte blir något avsnitt denna lördag 9e Juni då en av oss åker till krishärjade Grekland. Men vi får se vad som händer, det kanske blir någon skype-historia! Hursomhelst kommer vi lägga upp en liten bonus om ni skulle sakna våra ljuva stämmor! - På återseende och trevlig sommar till våra trogna lyssnare/läsare. Om ni vill lyssna på detta avsnitt så tycker vi att ni ska klicka här. - Misär Sverige
Jun 4, 2012
Load more